Home » , » Ούτε μία βιταμίνη χαμένη!

Ούτε μία βιταμίνη χαμένη!

Εσείς πόσες βιταμίνες φάγατε σήμερα; Ολοένα και συχνότερα στις μέρες μας προβάλλει επιτακτική η ανάγκη να τρεφόμαστε σωστά και υγιεινά, προσλαμβάνοντας καθημερινά τα απαραίτητα θρεπτικά συστατικά που θα μας διασφαλίσουν υγεία, μακροζωία, ομορφιά και ενέργεια. Ωστόσο, πόσο σίγουροι είσαστε ότι καταναλώνετε όλη τη βιταμίνη C που περιέχει, για παράδειγμα, ένα πορτοκάλι; Είναι βέβαιο, ότι το μεγαλύτερο μέρος των βιταμινών και των μεταλλικών στοιχείων καταλήγει στα... σκουπίδια ή την... αποχέτευσή σας.


Μάθετε, λοιπόν, πώς θα διατηρήσετε τη μεγαλύτερη δυνατή ποσότητα των θρεπτικών συστατικών που περιέχονται στις τροφές και αλλάξτε τρόπους προμήθειας, αποθήκευσης, κατανάλωσης και μαγειρέματος. Το "Χαϊδάρι σήμερα" μιλά με την κα Χριστίνα Μπαλαμώτη, Διαιτολόγο-Διατροφολόγο MSc, και λύνει τις απορίες σας.

Προμήθεια - Αγορά

1.Φροντίστε να προμηθεύεστε μικρές ποσότητες φρούτων και λαχανικών, ώστε να προλάβετε να τα καταναλώσετε ενόσω είναι ακόμη φρέσκα.

2.Προτιμήστε τα εγχώρια προϊόντα, καθώς μεσολαβεί μικρότερο χρονικό διάστημα για να φτάσουν από το δέντρο και το μποστάνι στο πιάτο σας, ενώ παράλληλα τηρούνται -λόγω μικρής απόστασης- και οι απαιτούμενες χρονικές διαδικασίες ωρίμανσής τους.

3.Ο αέρας, το φως, αλλά και οι υψηλές θερμοκρασίες καταστρέφουν μεγάλο μέρος των βιταμινών και γι' αυτό συνιστάται η αγορά συσκευασιών με φρούτα και λαχανικά, τα οποία προστατεύονται τουλάχιστον με μεμβράνη.

Αποθήκευση- Συντήρηση

1.Οι ειδικοί συμφωνούν ότι το καλύτερο μέρος αποθήκευσης των τροφών, προκειμένου να παραμείνουν βιταμινούχες, είναι το ψυγείο, για λίγες ωστόσο ημέρες. Πολλά λαχανικά, ιδιαίτερα τα λεγόμενα «πράσινα» (σπανάκι, φασολάκια κ.ά. ) χάνουν έως και το 40% της περιεκτικότητάς τους σε βιταμίνες εάν μείνουν εκτός ψυγείου για μόλις μία ημέρα!

2.Συσκευάστε σε σακούλες, πλαστικά ή άλλα δοχεία που κλείνουν, μεμβράνες ή αλουμινόχαρτο τα φρούτα και τα λαχανικά σας, ώστε να έχουν τις μικρότερες απώλειες βιταμινών από την επαφή τους με το οξυγόνο και το φως, κατά το άνοιγμα και το κλείσιμο του ψυγείου.
Πλύσιμο- Καθάρισμα- Σερβίρισμα

1.Μπρος γκρεμός και πίσω ρέμα, είναι η ρήση που χαρακτηρίζει το συγκεκριμένο θέμα, καθώς αφενός η φλούδα ενός φρούτου ή ενός λαχανικού συγκεντρώνει τις μεγαλύτερες ποσότητες βιταμινών και αφετέρου στη φλούδα «φιλοξενούνται» και οι μεγαλύτερες ποσότητες φυτοφαρμάκων. Εάν, λοιπόν, το μηλαράκι δεν είναι από το μποστάνι του παππού σας, ξεφλουδίστε το.

2.Φροντίστε να πλένετε τα φρούτα και τα λαχανικά σε στάσιμο και όχι σε τρεχούμενο νερό, προκειμένου να μην συμπαρασύρει μεγάλη ποσότητα των υδατοδιαλυτών βιταμινών. Προσοχή όμως! Μην τα μουλιάσετε, απλώς πλύνετέ τα στο νερό και σκουπίστε τα αμέσως.

3.Κάνε τις λιγότερες δυνατόν τομές στη σάρκα ενός φρούτου ή λαχανικού, για να αποφευχθεί η οξείδωση κατά την επαφή με τη λάμα του μαχαιριού. Μια καλή λύση είναι να τρώτε ολόκληρα τα φρούτα και όχι τεμαχισμένα σε κομματάκια, καθώς επίσης να επιλέγετε το κόψιμο όσων λαχανικών μπορείτε (π.χ. μαρούλια) με τα χέρια.

4.Προτιμήστε το φρούτο και όχι το χυμό του για λιγότερη απώλεια βιταμινών. Αν παρόλα αυτά επιθυμείτε τον χυμό, καταναλώστε τον αμέσως μετά την παρασκευή του, ώστε να μην δοθεί η ευκαιρία στο φως και το οξυγόνο να επιτελέσουν το... καταστροφικό τους έργο.

5.Θα πρέπει να γνωρίζετε ότι στο φως καταστρέφεται και η βιταμίνη Α, που περιέχουν το γάλα και τα γαλακτοκομικά προϊόντα, όπως επίσης και στα κόκκινα λαχανικά (π.χ. καρότα). Γι΄ αυτό το λόγο είναι προτιμότερο να τα καταναλώνετε αμέσως μετά το σερβίρισμα. Το ίδιο ισχύει και για τις σαλάτες, που περιέχουν αρκετές πολύτιμες βιταμίνες. Έτσι φροντίζετε να τις παρασκευάζετε λίγα λεπτά πριν καθίσετε στο τραπέζι για γεύμα ή δείπνο.

Μαγείρεμα

1.Γνωρίζετε ότι κατά το βρασμό των τροφίμων καταστρέφεται το 66% των βιταμινών και των μεταλλικών στοιχείων που περιέχουν; Στην περίπτωση του φούρνου μικροκυμάτων, είτε για ζέσταμα είτε για μαγείρεμα, το ποσοστό απώλειας κυμαίνεται από 74 - 87%. Αδιαμφισβήτητα ο ατμός αποτελεί την ασφαλέστερη μέθοδο για τη διατήρηση όσο το δυνατόν μεγαλύτερης ποσότητας βιταμινών και άλλων πολύτιμων στοιχείων στις τροφές μας.

2.Προσθέστε το ελαιόλαδο στο τέλος του μαγειρέματος, ωμό, καθώς οι υψηλές θερμοκρασίες του βρασμού καταστρέφουν τη βιταμίνη Ε που περιέχει. Επίσης, όταν τηγανίζουμε, το λάδι οξειδώνεται και οι τροφές απορροφούν μεγάλη ποσότητα.

3.Τα χόρτα και τα λαχανικά θα πρέπει να βράζουν σε μικρή ποσότητα νερού και με κλειστό το καπάκι για να αποφευχθούν οι «διαρροές» βιταμινών και στοιχείων και να αποφευχθεί η οξείδωση μέσω του αέρα.

4.Ξεχάστε τη συνήθεια να πετάτε το «πρώτο» νερό, στο οποίο έχουν βράσει τα όσπρια, καθώς μαζί του καταλήγουν στην αποχέτευση και όλα τα θρεπτικά συστατικά.

5.Και... για εσάς τους καλοφαγάδες της σχάρας, υπογραμμίζουμε ότι θα πρέπει να γυρίζετε το κρέας σας με λαβίδα και όχι με πιρούνι, μιας και με το τρύπημα χάνεται και ο οπός (ο χυμός) του κρέατος με τις πολύτιμες ουσίες του.

Από τη Δέσποινα Γ. Πίκουλη

Share this article :

 
Copyright © 2013. DoctorCV.gr - All Rights Reserved
Design by Εκδόσεις ΦΗΓΟΣ